Опис досвіду




                   


                                 Опис досвіду роботи

            вчителя української мови і літератури

                             Підлісненського НВК 

                 Пересунько Галини Вікторівни







             
            







                                      Мій девіз:

               шлях до успіху здолає лиш той, хто впевнено крокує вперед   


                                                      

             Я вибрала долю собі сама.

             І що зі мною не станеться – 

             У мене жодних претензій нема 

             До Долі – моєї обраниці

Освіта – вища
ВНЗ – Кіровоградський державний педагогічний університет імені В.Винниченка
Факультет - філології та журналістики
Кваліфікація – учитель української мови і літератури та зарубіжної літератури
Моє педагогічне кредо
…Найдосвідченіший педагог ніколи не повинен спинятися на досягнутому, бо якщо немає руху вперед, то неминуче починається відставання.  

  В.О.Сухомлинський
Ø      Учитель не той, хто вчить, а той, у кого вчаться
Ø      Учити треба так, щоб дитина зрозуміла, що отримані на твоїх уроках знання їй конче потрібні.
Ø Учити треба так, щоб дитина повірила тобі, твоїй щирості і небайдужості.
Ø Люби дітей і вчи їх любити світ!
Моє життєве кредо

Любити життя, і цінувати кожну його хвилину, нести радість, у книгах-шукати істину, у людях – мудрість. 


       Проблема, над якою працюю:
 Інноваційний підхід до процесу становлення особистості засобами здоров’язберігаючих технологій 
Навчально –методична проблема: 
- Керівник шкільного методичного об’єднання класних керівників 
- Відпрацювання технології методу проектів—.
- Підготовка учнів до участі у предметних олімпіадах 
- Застосування мультимедійних засобів навчання
- Застосування інноваційних здоров’язберігаючих технологій     


ВСТУП

 Однією з найважливіших функцій освіти на сучасному етапі розвитку
нашого суспільства є збереження і зміцнення здоров’я школярів. Формування компетентної особистості , здатної до здорового способу життя , корисної суспільству - соціальне замовлення держави, зумовлене часом. Основними завданнями сучасної школи є виховання свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного і психічного здоров’я.  Напрямки державної політики в галузі виховання здорового способу життя сформульовані у Законах України «Про освіту», «Про загальну середню  освіту» і  є одним із пріоритетних завдань загальної середньої школи.Учитель, навіть найталановитіший, не може бути єдиним джерелом інформації. Особливої актуальності набувають проблеми формування творчої особистості, виховання молодої людини як громадянина на основі оволодіння гуманістичними цінностями, нормами демократичної культури.
Тому вважаю, що головна мета школи – збудити, дати виявитися самостійним творчим силам дитини, виховати людину з широким розумінням своїх обов’язків, з незалежним високим розвиненим розумом, таку людину, яка проведе в життя свою незалежну думку. Ця людина має бути творчою та успішною, а головне – фізично здоровою. А нова школа – школою творчості та успіху. Повернути учням інтерес до шкільних предметів, зробити навчання цікавим, посилити бажання учитися спонукає до пошуків. На мою думку, сприяти вирішенню поставлених перед освітою завдань мають інтерактивні технології навчання. Саме  цим обумовлюється актуальність проблеми, над якою працюю вже 7 років.

  Використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови і літератури 
          Впровадження сучасних інформаційних технологій на уроках української мови і літератури стає однією з актуальних проблем методики викладання дисциплін. У зв'язку з цим  надзвичайно важливою є проблема підготовки  вчителя до роботи в такому режимі. Сучасний учитель зобов'язаний вміти користуватися сучасними засобами навчання, насамперед, для того, щоб забезпечити одне з найголовніших  прав  дитини  -  право  на  якісну освіту.   Оснащення  навчального кабінету комп'ютерною технікою і доцільне використання її на заняттях української мови і літератури стає обов'язковим атрибутом навчальних закладів на сьогоднішній день.
 

Кабінет української мови і літератури у нашому навчальному закладі оснащений сучасною комп'ютерною технікою: одним учительським комп'ютером, дев'ятьма учнівськими, принтером, сканером, ксероксом. У кабінеті є програмне забезпечення з української мови і літератури для 5-11 класів. 

  Навчаючи школярів мови, учитель повинен забезпечити раціональне змістове наповнення своїх занять.  Організація уроку спирається на інтерактивну технологію, яка сприяє формуванню пізнавальної активності учнів, покращує якість навчально-виховного процесу.

Упровадження  інформаційно - комунікаційних  технологій має на меті  розвинути  в  учителя  нове мислення  для  відповідного  сприйняття  програмового  матеріалу, уміння  вибрати  та  застосувати  методи  та  прийоми, які  сприятимуть  розвитку  когнітивної  компетенції школяра.
Дидактичні можливості комп’ютерних технологій
*    Джерело полісенсорної інформації
*    Диференційовано організовують навчальний процес
*    Контролюють ступінь засвоєння інформації
*    Регулюють темп вивчення навчального предмета
*    Попереджають помилки
*    Дають необхідні коментарі, пояснення
*    Забезпечують зворотний зв'язок
Досвід переконує, що комп’ютер сприяє не тільки розвитку  самостійності, творчих здібностей учнів, його застосування дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Комп’ютер забезпечує активізацію діяльності учителя та учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або загальної  обдарованості, формуванню знань, посилює міжпредметні зв’язки. Все це дає можливість покращити якість навчання.  
З огляду на запит часу актуальною є проблема опанування комп’ютера учнями  та запровадження комп’ютерних технологій у навчальний процес.    Комп’ютерні технології, увібравши в себе елементи різних методик (особистісно-орієнтованого, розвивального, проектного навчання)  надають кожному учневі, спираючись на його інтереси, здібності, особисті цінності й суб’єктивний досвід, можливість самореалізації в пізнавальній та інших видах діяльності, створюють комфортні умови для самовизначення особистості в інформаційному суспільстві.
На уроках української мови і літератури використовую мультимедійні технології при різних видах навчальної діяльності учнів:
-       Комп'ютерні програми під час подання нового матеріалу, його повторення, узагальнення та систематизації.

-       Мультимедійні програми як засіб упровадження самостійної роботи  учнів

-       Мультимедійна інформація як інструктивний та ілюстративний матеріал.

-       Мультимедіа у поєднанні з іншими засобами навчання.


Вважаю, що необхідно раціонально чергувати на занятті засоби навчання, обмежувати їх обсяг та тривалість демонстрування. Добираючи засоби навчання, чітко з'ясовую можливості їх застосування в певній системі, визначаю їхні дидактичні функції на заняттях, а також необхідний та достатній обсяг навчальної інформації, її відповідність змісту занять, можливі форми поєднання зі своїм словом. 

 Комп’ютерна презентація на уроках української літератури
Моя мета навчити  учнів не лише опрацьовувати  матеріали, а й уміти їх представляти, бо  сьогодення вимагає від сучасної молоді не простого оволодіння комп’ютерною технікою, а й вміння нестандартно, творчо показати свою роботу, відстоювати свою думку та аргументувати свої дії. Переваги такої роботи надзвичайні, адже зростає зацікавленість предметом вивчення, учні самі стають творцями, ініціаторами нових ідей, розвивають свої інтелектуальні здібності.
          Комп’ютерна презентація - це авторське учнівське бачення теми, розробка певного сценарію виконання і представлення аудиторії, яка, до речі, може бути абсолютно різною: від учнів початкової школи до вчителів. Комп’ютер дає можливість використання інформації мережі Інтернет, дозволяє ілюструвати, естетично оформляти сторінки, використовувати ефекти анімації.
          Діти вчаться бути послідовними у відборі найсуттєвішої інформації.
          Суть інформаційно-проектної технології - через проектну діяльність, яка передбачає розв’язання проблеми   на основі певної суми знань, показати практичне застосування цих знань.
Мультимедійні технології на уроках
української мови та літератури
Одним із способів розвитку пізнавальної активності учнів є використання мультимедійних технологій, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання.
Мультимедіа – це комплекс апаратних та програмних засобів, що дозволяють застосовувати комп’ютер з текстом, зі звуком, графікою, анімацією та відео.
Урок з використанням мультимедійних технологій стає цікавішим для учня, а тому й ефективнішим для засвоєння знань, поліпшує рівень унаочнення навчального матеріалу на уроці.

Комп'ютер на моїх заняттях   поступово стає звичним засобом навчання. Учні працюють над створенням мультимедійних презентацій, наприклад, «Життя і творчість Лесі Українки», «Ми любимо тебе, Кобзарю», «Через віки з любов'ю», «Ми за здоровий спосіб життя», «Будь уважним на дорозі» тощо.
Досвід роботи переконує, що віртуальний навчальний простір є широкий і багатогранний, і кожен вчитель може тут реалізувати власне бачення заняття, виявити творчість і фахову майстерність. Думаю, така організація навчального процесу має стати реальністю уже сьогодні.
Наступна технологія, яку використовую на своїх уроках , - інтерактивна технологія   колективно-групового навчання, що представляє роботу в малих групах, побудована таким чином, що основна відповідальність за пізнавальний процес лежить на самих учнях. На уроках  застосовую наступні методи   навчання: «Творча лабораторія», «Карусель», «Акваріум», дискусія,   «Мозковий штурм», «Пошук інформації», «Мікрофон», «Дерево рішень», «Незакінчене речення» тощо.


 Інтерактивні технології ефективно впливають на формування цінностей, умінь і навиків, створення атмосфери співпраці, взаємодії, дають можливість педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу. Використовую «Метод проектів» на заключних (підсумкових) уроках. Метод проектування допомагає учневі бути не пасивним реципієнтом готових знань, а суб'єктом навчання, який активно включається у спільнудіяльність, відчуває себе рівноправним учасником діалогу, співтворцем. Це саме той вид діяльності, який наочно демонструє практичне застосування набутих знань.Однією з технологій, що допомагає учню не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє розвитку його особистісних якостей є технологія формування та розвитку критичного мислення, яка є процесом, коли ставиться проблема, продовжується пошук і осмислення інформації і приймається рішення щодо розв’язання поставленої проблеми.                           Треба пам’ятати, що критично мислити учень може у будь-якому віці, але навчитися мислити критично не можна протягом одного уроку. Для цього необхідне систематичне застосування прийомів і методів, які б навчили учнів мислити критично та вдосконалювали і розвивали ці вміння.                               Урок критичного мислення має певну структуру та складається з 5-ти основних етапів:1. Розминка. («Розминка», «Сенкан», «Асоціативний кущ», «Есе», «Ключові слова») 2. Обґрунтування навчання. ( «Метод прес», «Есе») 3.Актуалізація.  ( «Обери позицію», «Сюрприз», «Асоціативний кущ», «Ключові слова») 4.Усвідомлення змісту. ( «Дискусія», «Критичне читання тексту в парах») 5. Рефлексія. ( «Обери позицію», «Самооцінка», «Сюрприз», «Сенкан», «Асоціативний кущ», «Есе», «Ключові слова»).


Застосування активних та інтерактивних технологій навчання сприяє розвитку навичок критичного мислення та пізнавальних інтересів учнів.На уроках, де використовуються ці технології, діти почувають себе впевнено, вільно висловлюють свої думки й спокійно сприймають зауваження, адже вони є активними учасниками навчального процесу. Використання на уроках інноваційних методів навчання, які більш затратні в часовому вимірі, ніж традиційні, вимагає особливого підходу і до оцінювання знань учнів. Тому  найчастіше у якості форм поточного оцінювання використовую тести, експрес-опитування, самооцінку. Введення самооцінки у педагогічний процес потребує достатньо тривалої  роботи , проте знання колективу класу, знання індивідуальних особливостей конкретних учнів дозволяє користуватися таким досить складним прийомом: учні не тільки виставляють собі оцінки в балах, але й проводять змістовний самооцінювальний аналіз своєї діяльності на уроці (етап рефлексії). З метою активізації самооцінювальної діяльності учнів  застосовую прийоми «уявний мікрофон», «незакінчене речення» та чітко сформульовані критерії оцінювання участі учня у кожному виді навчальної діяльності протягом уроку. На уроках мови використовую ефективну  сучасну технологію – складання опорних схем. Так, новий матеріал з мови я подаю дітям у вигляді блок-схем, таблиць, малюнків, пірамід тощо. Починаючи вивчення теми, ми з учнями індивідуально, в групах чи фронтально  обговорюємо, аналізуємо навчальний матеріал. Основні поняття з теми фіксуємо в опорних конспектах, а потім засвоюємо шляхом неодноразового повторення, добираємо  приклади. При вивченні складного речення в 9 класі складаємо схему



-Розповідне                                              - Складносурядне        

-Питальне                                               - Складнопідрядне

- Спонукальне                                        - Безсполучникове

- Окличне

-Неокличне

- Поширене

- Непоширене

- Повне

- Неповне

-Ускладнене

- Неускладнене  



         Упровадження інтерактивних технологій повинно широко застосовуватись у сучасному навчальному процесі. Завдяки цим технологіям, крім здобуття знань, в учнів формується власне світобачення. Вони вчаться пояснювати і вмотивовувати, а де потрібно – обстоювати свою точку зору. А це дуже важлива риса, потрібна у сучасному інтенсивному світі.         Отже, інтерактивні технології допомагають легше адаптуватися до високих вимог нинішнього життя. 

                           

                                                     Висновки

       Отже, здоров"язберігаючі освітні технології найбільш значущі із всіх перерахованих по ступеню їх впливу на здоров’я учнів. Їх головна відмінна ознака - використання психолого-педагогічних прийомів, методів, підходів для вирішення завдань збереження і зміцнення здоров’я учнів у отриманні необхідної професійної підготовки для роботи в цьому напрямі.Тому у своїй роботі використовую такі форми роботи: самостійна робота з картками, робота в парах та групах із текстами про лікарські рослини. На 29-ій хвилині кожного уроку проводжу фізкультхвилинку, в процесі своєї роботи я переконалася, що лише вдала інтеграція сучасних педагогічних технологій інтерактивного, особистісно-орієнтованого, проектного навчання на основі постійного розвитку критичного мислення учнів дасть змогу розвивати творчі здібності, а значить, і формувати творчу, фізично здорову  особистість учня.
    













Немає коментарів:

Дописати коментар