Підлісненський навчально-виховний комплекс
Розрахована на три роки
Керівник Пересунько Г.В.
С.Підлісне
Пояснювальна записка
Могутнім і невичерпним
джерелом духовності, моральності і культури сучасної людини є її любов до
рідного краю та його безцінних багатств, глибока шана до віковічних
традицій свого народу. Саме література є безцінною
скарбницею збереження історичного досвіду багатьох поколінь, всього того
найкращого, що витримало випробування часом у сфері матеріальної та духовної
культури України.
Література має значний потенціал для реалізації
завдань основних нормативних документів, що регламентують розвиток позашкільної
освіти в нашій країні. Як відомо, саме література є тим стрижнем, який
забезпечує зв’язок виховання і навчання учнівської молоді з суспільним життям. Літературні
гуртки є тим засобом, який пробуджує в них любов до рідного краю, до своєї
Вітчизни, історії, культури, традицій та звичаїв свого народу.
Завдяки вивченню, використанню місцевого історичного
матеріалу під час гурткової роботи діти мають змогу відчути історичні події,
осмислити історичні процеси, "доторкнутися" до культури, побуту та
традицій свого народу не за підручником.
Значення дослідницької роботи важко переоцінити,
оскільки вона дає змогу вивчити історичний шлях суспільства з найдавніших часів
до наших днів, зберегти та примножити культурне надбання нації, сприяє
формуванню у сучасного покоління гордості за наш край, багатий важливими
подіями, колоритними історичними постатями, зразками великої культури, духовно
– моральними цінностями, працьовитими і талановитими людьми.
Підлісне має неповторний краєзнавчий образ та
туристичний потенціал. Вміння бачити на загальнолюдському фоні своєрідність
свого краю – є одним із головних завдань гуртка.
Створення адаптованої навчальної
програми літературного гуртка "Літературна студія" обумовлено
необхідністю комплексного вивчення окремих частин історичної науки: фольклору,
етнографії, народознавства – для найбільшого зацікавлення учнів .
Програма
гуртка побудована блочним
способом на основі трьох навчальних програм :
І. Фольклорна експедиція. 2012-2013 н. р.
ІІ. Літературними стежками рідного краю.
2013-2014 н. р.
ІІІ. Пишаймося їхніми іменами. 2014-2015
н. р.
Мета
програми : виховання національно свідомих
патріотів, активних громадян України, формування ключових компетентностей
особистості.
Головне завдання програми: навчити
дітей орієнтуватись у загальноісторичних процесах, зіставляти конкретну
досліджувану подію чи явище у зв’язку з іншими, на основі набутих знань
зіставляти факти, порівнювати та робити висновки.
Навчальна програма передбачає 3 роки навчання:
1-й рік – початковий рівень – 35 год. на рік (1 год.
на тиждень);
2-й рік – основний рівень - 35 год. на рік (1 год. на тиждень);
3-й рік – заключний – 35 год на рік (1 год. на
тиждень)
Програма гуртка тісно пов’язана зі шкільними курсами
історії, української літератури та географії України.
Форми
і види діяльності:
Ø пошуково-краєзнавча
робота (збирання матеріалів, фотографій, документів; запис творів усної
народної творчості, спогадів старожилів);
Ø участь в
організації і проведенні масових групових форм роботи;
Ø участь в
екскурсіях, прогулянках, походах ;
Ø наукова
і пошуково-дослідницька колективна та індивідуальна робота з архівними і
музейними матеріалами;
Програма гуртка спрямована на формування системного
мислення, поглиблення знань, умінь і навичок з окремих видів дослідницької
роботи.
На заняттях гуртка використовуються різноманітні
методи навчання в залежності від віку гуртківців: пояснювально-ілюстративні
(розповідь, пояснення, бесіда, ілюстрація, дискусія та ін.), репродуктивні
(відтворювальні), тренінгові (розвиток знань, набуття вмінь та навичок),
дискусійні, проблемно-пошукові (дослідницькі, пошукові) . При проведенні практичних
занять перевага надається краєзнавчим дослідженням та пошуковій роботі.
Застосовуються різноманітні засоби навчання: наочні
посібники, картографічний, роздатковий матеріал, технічні засоби навчання.
Поряд з груповими, колективними формами роботи проводиться
індивідуальна робота з гуртківцями, в тому числі при підготовці до участі в
науково-пошукових експедиціях, конкурсах, та інших масових заходах. Створюються
умови для диференціації та індивідуалізації навчання відповідно до творчих
здібностей, обдарованості, віку та психофізичних особливостей стану здоров’я
дітей.
Перший рік
«Фольклор»
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1.
Вступ.
Фольклор – могутній засіб морально- естетичного виховання
(1 год.)
Розділ 2.
Пісенна лірика ( 15 год.)
2.1 Дитячий фольклор та його жанри
2.2 Колискові пісні
2.3 Пестушки, утішки, забавлянки, примовки
2.4 Календарно – обрядові пісні
2.4.1 Весняного циклу (веснянки, закличні)
2.4.2 Літнього циклу (русальні пісні )
2.4.3 Осіннього циклу (жниварські)
2.4.4 Зимового циклу (колядки, щедрівки)
2.5 Жартівливі пісні
Розділ 3.
Скоромовки, загадки, прислів’я (3 год.)
3.1 Скоромовки
3.2 Загадки
3.3 Прислів’я,
приказки
Розділ 4.
Українські народні казки, легенди ( 8 год.)
Розділ 5.
Народні ігри (6 год.)
Підсумкове
заняття (1 год.) Що корисного для себе ви почерпнули, відвідуючи
заняття гуртка? Що сподобалось? Що не сподобалось? Як отримані знання ви можете
застосувати в житті?
Захист науково-дослідної роботи «Дитячий фольклор
у побуті жителів села Підлісного»
Другий рік
«Літературними
стежками рідного краю»
Зміст програми
Вступне
заняття (
1 год.)
Мій рідний край – моя земля. Завдання гуртка.
Суть, значення та завдання краєзнавчої роботи.
Розділ І. Історичне
краєзнавство (16 год.)
1.1.
Історичне краєзнавство ( 2 год.)
Історичне
краєзнавство – джерело збагачення гуртківців знаннями про рідний край. Форми
організації краєзнавчих досліджень.
Практичні заняття:
визначення об’єктів досліджень. Ознайомлення з
досліджуваними об’єктами села Підлісного та села Букварки.
1.2.. Пам’ятки історії та культури ( 4 год.)
Історичні
та культурні пам’ятки – надбання народу. Види пам’яток історії та культури.
Ознайомлення із Законом про охорону природи.
Практичні заняття:
вивчення пам’яток історії Підлісного за краєзнавчою літературою. Екскурсії
до сільського музею, до місця загибелі
піонерів – партизанів, сільського парку
1.3.
Збирання історико-краєзнавчих матеріалів про рідний край ( 6 год.)
Роль
історичного краєзнавства у вивченні культурно-історичних традицій українського
народу. Шляхи збирання історико-краєзнавчих матеріалів. Методи досліджень рідного краю.
Практичні заняття:
робота з літературними джерелами. Встановлення зв’язків з музеями, пошук
безпосередніх учасників або свідків різних історичних подій. Вивчення
картографічного матеріалу рідного краю. Зустрічі з учасниками подій або їх
родичами, записи їх спогадів. Обробка листів, документів, фотографій. Одноденні
походи.
1.4.
Туристичні можливості рідного краю ( 4год.)
Географічна характеристика рідного краю. Географічне
положення Кіровоградщини. Екскурсійні об’єкти рідного краю: історичні, архітектурні
та інші пам’ятні місця.
Практичні заняття: робота
з краєзнавчою літературою про Підлісне
та Букварку. Ознайомлення з маршрутами походів по рідному краю. Екскурсії по
населеному пункту.
Розділ ІІ. Етнографічне краєзнавство (16 год.)
2.1. Етнографія – частина історичної науки ( 1
год.)
Етнографія – частина історичної науки. Рідний край у
далекому минулому.
Практичні
заняття Визначення
етнічного складу і чисельності населення наших населених пунктів.
2.2. Календарно-обрядові звичаї та свята
рідного краю (4 год.)
Давні календарні обряди і звичаї. Ознайомлення із
звичаями і святами. Календарно-обрядові звичаї та свята. Традиції святкування
на Кіровоградщині.
Практичні
заняття: інсценізація обрядів
та свят. Запис обрядів та звичаїв від старожилів.
2.3.Зимова обрядовість (4 год.)
Традиції Підлісного. Особливості святкування Нового
року та Різдвяних свят. Ознайомлення із особливостями підлісненських обрядів.
Обряди "Посівання", "Віншування". Обряд щедрування.
"Йордан". Зимові прикмети. Календарні пісні: колядки, щедрівки.
Інсценізація підлісненських різдвяних дійств-композицій та вечорниць.
Практичні
заняття: розучування щедрівок та обрядових пісень.
Інсценізація дійств "Андріївські вечорниці",
"Різдво", "Водіння кози" за звичаями свого краю.
2.4. Пісенна творчість рідного краю (2
год.)
Ознайомлення
із творчістю відомих співаків нашого краю. (А.Авдієвський)
Практичні заняття : Запис
пісенної творчості із уст старожилів та мешканців рідного краю.
2.5. Родинно-побутові традиції, свята, обряди підліснян
(3 год.)
Обряди: народження, весільний, похоронний,
поминальний.
Практичні
заняття: збирання матеріалів про проведення сімейних свят і
обрядів у своєму населеному пункті.
Підсумкове заняття (2 год.)
Звіт
пошукових груп про пророблену роботу за рік ( захист проекту «В душі печаль
незвана бродить», прослуховування записів
(пісень, розповідей старожилів).
Третій
рік
Пишаймося їхніми іменами
Зміст програми
Вступ. (1 год.)
Вступ. Мій
рідний край у центрі України.
Практичні заняття. Робота
з різними видами джерел та карт. Вивчення атласу «Моя мала батьківщина.
Кіровоградська область. Підлісне.».
Історія моєї малої Батьківщини. (6 год.)
Виконання індивідуальних завдань з пошуку
інформації з теми. Заочна екскурсія
«Моє село на історичних картах».
Екскурсії до місцевих бібліотек. Туристичні прогулянки та екскурсії до пам'яток архітектури (найдавніша пам'ятка села). Відвідування
Червоно-Нерубаївського лісництва.
Підлісне в роки Великої Вітчизняної війни (1941-1945). (12 год.)
Оборонні бої
на Кіровоградщині улітку 1941 року. Кіровоградщина під окупацією (серпень
1941–середина березня 1944рр.). Рух опору. Визволення Кіровоградщини.
Відновлення господарства.
Практичні заняття. Екскурсія до музею ВВв села Підлісного, до шкільного
музею, до місця страти піонерів В.Коноваленка, В.Юрченка, Ф.Шепеля,
Я.Матвієнка. Походи до пам’ятних знаків, догляд за місцями поховань та
братськими могилами.
Їх
імена в наших серцях (13 год.)
Гордість і
слава Підлісного. Музика й театральне мистецтво. Заснування українського
сільського театру. Ознайомлення з творчістю Г.Юри та А.Авдієвського.
Практичні заняття. Екскурсія до музею Г.Юри,
до будинку, де народився А.Авдієвський. Дослідження творчості видатних людей,
вихідців із Підлісного.
Наш край сьогодні. ( 4год.)
Наш край
сьогодні . Майстрині нашого села.
План роботи гуртка на 2014-2015 н.р.
№ з/п
|
Кількість
годин
|
Дата
|
|
1
|
Вступ. Мій рідний край у центрі України
|
1
|
|
2
|
Історія
моєї малої Батьківщини. Виконання індивідуальних завдань з пошуку інформації
з теми
|
1
|
|
3
|
Заочна екскурсія «Моє село на історичних картах».
|
1
|
|
4
|
Екскурсії
до місцевих бібліотек
|
1
|
|
5
|
Екскурсії
до місцевих бібліотек
|
1
|
|
6
|
Екскурсія
до Червоно-Нерубаївського лісництва
|
1
|
|
7
|
Екскурсія
до Червоно-Нерубаївського лісництва
|
1
|
|
8
|
Підлісне в роки Великої Вітчизняної війни
(1941-1945).
|
1
|
|
9
|
Оборонні
бої на Кіровоградщині улітку 1941 року
|
1
|
|
10
|
Екскурсія
до шкільного музею
|
1
|
|
11-14
|
Екскурсія
до місця страти піонерів, до місця катувань та перепохоронення
|
4
|
|
15-19
|
Походи до пам’ятних знаків, догляд за
місцями поховань та братськими могилами.
|
5
|
|
20
|
Гордість і слава Підлісного
|
1
|
|
21
|
Музика й
театральне мистецтво
|
1
|
|
22
|
Заснування
українського сільського театру
|
1
|
|
23
|
Ознайомлення
з творчістю Г.Юри
|
1
|
|
24
|
Ознайомлення
з творчістю А.Авдієвського
|
1
|
|
25-27
|
Екскурсія до музею Г.Юри
|
3
|
|
28-29
|
Екскурсія до будинку, де народився
А.Авдієвський
|
2
|
|
30-32
|
Дослідження
творчості видатних людей, вихідців із Підлісного
|
3
|
|
33
|
Наш край сьогодні . Майстрині нашого села.
|
1
|
|
34-35
|
Зустріч із
майстринями – вишивальницями за круглим столом
|
2
|
|
36
|
Виступ акторів гуртка. Вистава «Сватання на Гончарівці»
|
Немає коментарів:
Дописати коментар